lördag 23 februari 2013

Kosten

När jag började min viktresa insåg jag rätt snabbt att jag måste ändra min kost. Fick höra om appen Shape up.
Så jag började väga och skriva upp ALLT jag åt. Höll mej under 1500 kcal/dag.
Även träningen har jag skrivit upp i samma app.
Det har gått bra. Har gått ner i vikt varje vecka. Ibörjan blev jag ofta förvånad över hur vissa maträtter innehöll mycket mera kalorier än vad jag trott... Inte konstigt att jag varit överviktig!
Dock har jag tröttnat under veckornas gång... Att behöva skriva upp och planera måltiderna jätte noga tar sin lilla tid.
Har inte skrivit upp mat på 3 veckor nu. Däremot har jag använt appen för att kolla upp kcal på olika råvaror osv.
Jag går fortfarande ner i vikt och börjar vikten gå åt fel håll får jag använda appen igen.

Får ofta frågor om jag går på nån diet. Det gör jag alltså inte. Utan jag äter efter tallriksmodellen.
Jag äter Proteiner, kolhydrater och fett.

Har gjort några förändringar i min kost:
* Äter rågbröd & knäckebröd istället för ljustbröd.
* Slutat dricka lightläsk då det triggar mitt sötsug.
* Äter max 2 frukter per dag.
* Jag har slutat äta Naturdiet och andra bantningspreparat.
* Äter 5 mål om dagen. 3-4 timmars mellanrum.
* Dagarna jag inte tränar försöker jag minska på kolhydraterna.

(Bild: Några av veckans måltider.
Pannkaka med upptinade hallon och osockrad grädde, Lax och sallad, protein smoothie med yoghurt och frukt, Stroganoff med makaroner och grönsaker, Kykling och wokade grönsaker.)

1 kommentar: