söndag 26 januari 2014

Ekologiskt mat.

Hej! 

Jag och M satt och kollade på ett tvprogram i veckan. I programmet visades bla. hur fläskfile'n och andra köttprodukter blir till... Det var igentligen inget nytt. Jag visste att grisarna inte får springa runt som i filmen om Emil i Lönneberga, men ändå blev jag tårögd och fick en klump i magen. (Kommer aldrig mera kunna köpa kött från Danisch crown!!! Willys billigaste kött)
I vår familj har vi MÅNGA gånger diskuterat "vanlig mat vs. Ekologisk mat", närodlat, svenskt kött osv. Vi har inte riktigt samma åsikter i dessa frågor ;)
Nu har jag slutat diskutera och kommer försöka välja ekologiskt så långt det går. 


Närodlat finns det gott om med tex Römoragård och Saltå i närheten.

Kollade på kött i affären. Vi har oftast tagit det som ser godast ut och har bra pris. I fortsättningen kommer jag välja svenskt kött. Om det finns att välja såklart! 

M blev chokad över prisskillnaderna, men planerar vi, försöker minimera kastandet av mat och börjar ta med oss matlåda varje dag till jobbet så blir det inte dyrare än i dag. 


(Till vänster svensk fläskfile. Till höger har ni dansk fläskfile.)

Idag har jag jobbat och jag verkligen trivs med alla söta barn :) Dom är så duktiga allihopa! 
Nu ska flickorna få baka vaniljbullar. 

Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar